titulní strana

1909: Hradec Králové - Opočno

Jedním z ohnisek iniciativy ve výstavbě vedlejších drah se na přelomu století 19. a 20. stal i Hradec Králové. Bohužel většinou zůstávalo u siláckých gest a provolání, a odhodlání k dovedení záměrů ke zdárnému konci bylo malé. V Hradci Králové se zrodily myšlenky na stavbu tratí například do Holic, Kladské Polanice, Přelouče ale také do Opočna. Jejich nositelé se však zpravidla vzdali záměrů už v okamžiku, kdy bylo třeba konkretizovat finanční povinnosti.

A protože se v Hradci o projektech jen sáhodlouze mluvilo, ujala se iniciativy malá obec Černilov. Její žádost o zřízení lokálky z Hradce Králové do Opočna se v Praze setkala s plným pochopením. Zemský výbor zaslal do Vídně tak vřelé doporučení, že ministerstvo železnic nemohlo žádost odmítnout. Výnosem ze dne 8. května 1909 stanovilo, aby nová železnice odbočovala z hradecko – lichkovské trati v prostoru požadované pouchovské zastávky ( zhruba 90 metrů západně od přejezdu v dnešní královéhradecké zastávce). .Ministerstvo nařídilo, aby lokálka využila kolejí vlečky českomeziříčského cukrovaru (v provozu od roku 1880).

V posledním zářijovém dnu roku 1909 se konala politická pochozí komise, která rozhodla o polohách i názvech všech stanic a zastávek. Nádraží měl dostat Černilov a České Meziříčí, zastávku a nákladiště Králova Lhota, zastávky Slatina a Libřice. Vlečka do českomeziříčského cukrovaru se měla odklánět ze širé trati; klíče od odbočné výhybky měl mít v úschovně výpravčí v Opočně.

Plány necelých 38 km dlouhé trati s nejvyšším stoupáním devíti promile a s oblouky o poloměrech 250 metrů byly železničnímu oddělení odevzdány 12. ledna 1910. dne 28. května 1910 byl projekt úředně schválen a to dokonce s neobvyklou doložkou : Trať vedle přínosu pro oblast samotnou pomůže podstatně zlepšit spojení Hradce Králové s Opočenskem, Náchodskem a Broumovskem.

Zbývalo jediné – Černilov měl zajistit shromáždění financí ve výši 30 % stavebních nákladů (ty byly odhadnuty na pouhých 106 000 K). Starosta Černilova měl mnoho příslibů od malých živnostníků a sedláků, ty by však nestačily pokrýt ani třetinu potřebné částky. Vydatnější příspěvky zaručovalo jen opočenské panství a pivovar, ale to bylo zoufale málo. Z hradeckých podniků, které původně přislíbily složení poloviny zákonem požadované částky, se v rozhodující fázi kladně vyslovil jen pivovar – Hradečtí se zase začali více zajímat o tratě do Holic, Borohrádku, Bohdanče či Přelouče.

Nakonec se malá obec musela všech práv vzdát, vzhledem k tomu, že potřebné finance se nesehnala. Byl to skutečně podivný stav, v němž se malá obec pokusila prosadit projekt, jehož zajištění i realizace by více slušely větším a mocnějším.




Ubytování Orlické hory


Sponzoři:
Dopravní projektování Eurovia SUDOP Rokytnice v O.h. mikroregion Rychnovsko Královéhradecký Kraj C Tech direct media Dobrovolný svazek obcí Orlické hory Univerzita Pardubice